الاثنين، 30 نوفمبر 2009

The days of rage


يام الغضب The days of rage كنت قد كتبت ابان مأساة دير ابو فانا ومحاولة دفن ثلاثة من رهبانه ومحاولة اجبارهم على النطق بالشهادتين والاعتداءات التى وقعن على رهبان الدير العزل وكذا ابان ازمة تغير التاريخ المصرى والقبطى ومحاولة طمس الهوية القبطية المصرية بتغير اسم قرية دير ابو حنس بملوى محافظة المنيا الى \" قرية وادى النعناع \" وصاحب ذلك الحدثين فى ذات الاسبوع اسلمة شوارع العاصمة المصرية بتغير اسم ميدان فكتوريا الشهير فى شبرا الى \"ميدان نصر الاسلام \" فى اشهر مكان يعتبر من معالم شبرا وكذا تغير اسم شارع طوسون الشهير بأسم ابن فضل لله العمرى الذى لا نعرف له هوية او تاريخ I have previously written during the crisis of Abu Fana monastery in Minya governorate, and the trail to bury three monks alive, or to force them to pronounce the two pillars of faith of confession Islam so they are Muslims, I also reminded of the attacks on those disarmed monks, I have commemorated by writing about the crisis of changing the Coptic and the Egyptian history and the trial to erase the Coptic identity to change the name of the village of Der Abu Hennis,\" the monastery of Saint Abu Hennis\", into the valley of Mint,\" Waddi el- Nina\', in Arabic\", along with another incident in the same route to change, in the same week to change the square of Victoria in Shoubra, Cairo, into the square of the Islamic triumph,\" Nasr el-Islam, in Arabic, and the change of the Tosson street, Tosson is one of the elite military leaders and the son of Mohammed Ali the founder of the modern Egypt, into a Muslim name to an unknown person without any history or reference to his name,\" Ibn Fadllah el-Emari\". ورغم محاولة محافظ القاهرة انكار ذلك الا ان الحقيقة كانت مرة ومؤلمة وهى ان تغيير هذه المسميات ثابته بلوحات معدنية ظاهرة وبارزة بل ان هناك منصة كبرى بميدان فكتوريا يعلوها مسجد صغير كتب عليه ميدان \" نصر الاسلام \" وفى شارع شبرا وعند ميدان الخلفاوى كتب على كشك المرور عبارة \" لا اله الا الله محمد رسول الله \" واسفلها مرور القاهرة . Although there was a trial by the Governor of Cairo to deny this, but the truth is bitter and clear as done with hanged solid posters made of metal carrying these name with the change happened to it, there is a post in Victoria square mentioning the name,\" the Triumph of Islam\", in Arabic Nasr el-Islam square. In Shoubra near Khalafawi zone, and on the kiosk for traffic control post written the phrase,\" No God but Allah the one and Mohammed is the prophet of Allah\". وازاء تقاعس السلطات المصرية والمسؤلين انذلك وعدم تحركمهم وتحرك عواطف الاقباط الجياشة والمصريين الشرفاء بكاءا على طمس هويتهم المصرية والقبطية اثر الاسلمة المنهجية حتى فى مراحل التعليم المختلفة لذا كتبت وسميت هذا الاسبوع انذاك بأسبوع الغصب واليوم واستمرارا لهذا المسلسل البغيض التى تلعبه الدولة بتجاهلها حماية الاقباط فان غضب الاقباط لازال مستمرا والذى لا يمكن التنبوء بنتائجه حسب قراءات التاريخ As for the neglect and the absence of the Egyptian authorities who did not move or react, with the emotions like floods by the Christians and the honest Egyptians, weeping the erase of their Egyptian or Coptic identity following the planned Islamization even in the different school curricula so I wrote and named this week the week of rage following what the state is doing out of the continuous serial of neglect to the protection of the Copts, the rage of those Copts is still, as unpredictable if we read the history. لان هذا الغضب والذى استمر سنوات ومن الذى يضمن انه سوف لا يستمر سنينا وهذا هو كتابنا القادم الذى نعده \" سنين الغضب \" اذا لم تعالج اسبابه جذريا سوف يتحول هذا الغضب الى انفجار والى ثورة شعبية بيضاء يدرك الاقباط انها محطة هامة وخطوة جادة تكون ضمن ملحمة حتمية وملحة لتحريك اجهزة الدولة نحو شريحة كبرى ونسيجا هام من نسيج هذا الوطن ما زال مكبوتا حتى فى ابسط حريات البشر وهو حرية المواطنة This rage that lasted for years, who guarantee that it would not last for more years, this will be the focus of our next book, to be issued,\" The years of rage\", unless there will be a remedy for the roots of this rage, it could be turned into an explosion or to a peaceful white public revolution, realized by the Copts as an important serious stop among a parody that is vital and urgent to let the state react towards a big part of the tissue of the nation, Egypt, that is still under pressure even with the simplest needs for humans, the free citizenship. فلم نرى فى التاريخ كلة ان موطنون هجروا من قراهم ومدنهم قسرا وجبرا وتحت بصر بل بأمر سلطات حكومتهم كما رأينا هذا فى قرية حجازة بقنا وقرية الكوم الاحمر بمركز فرشوط وقرية كفر سعد بمنيا القمح وقرية ميت بربرى بمركز ميت غمر الدقهلية ولم يحدث فى اى دولة فى العالم ان عقابا جماعيا يلحق بمئات بل بالاف الاقباط نتيجة خطأ فردى لحق بمواطن او بمواطنة مسلمة مع تدمير ونهب وسرقة اموال الاقباط مما يعكس فى رأينا ما كتبه كبار كتاب المسلمين من استحلال دماء الاقباط واموالهم . We have never read in the history that some people were migrated compulsory from their villages or cities, with the full neglect of the authorities, or even by the force of these authorities as we have seen this happeneing in Hegazza village in Qena, el-Kom el Ahmer in Farshoot, kafr Saad in Minya el-Qameh, or in Meit Barbari, Meit Ghammr, Daqhlia Governorate. It never happened in any country in the world to see a total punishment for the thousands of people from the Copts for the guilt of someone who did wrong to a Muslim man or woman with the destruction of whatever that is Christians, meaning robberies, setting fire to the properties of the Copts, this is what we see out of the writings by the elite Muslim writers about the free money and properties of the Copts to be taken by the Muslims. ولم نرى فى حياتنا ان مواطنون ينتمون لبلدهم ولكن يعيشون زعرا ورعبا غير امنين على انفسهم واموالهم واعراضهم حتى عند ممارسة صلواتهم فى منزل او جمعية بسبب تعنت الدولة فى عدم الاستجابة لبناء مكنيسة يتعبدون بها بل اكثر من ذلك لم يكن عدم استجابة الدولة لبناء الكنائس ذا اثر سلبي فحسب وانما خلق هذا الاثر السلبى مناخا لاعتداء الغوغائيون والقتلة والمتشددين والمتطرفين من المسلمين لهدم المنازل وحرق المتاجر وخاصة فى قرى وصعيد مصر حتى وصل الامر بان مواطنا قبطيا اراد ان يبنى بيتا صغيرا لاولاده او يعلى مسكنا او عندما يقوم بترميمة يلاقى الامرين من الامن المصرى افتعالا لشبهة ان هذا البناء يمكن ان يتحول الى كنيسة كما حدث فى قرية بشرى فى بنى سويف وقرية القارقرة بالشرقية كما لو كانت الكنيسة من الموبقات او وكرا لتجارة المخدرات . We have never witnessed that the country\'s people live in fear and terror, unsafe for their souls, their honor and their treasuries, even when they pray in a house or a service building, out of the state unfairness to authorize building a Church where they can pray, this negative response created a good atmosphere for barbarians and the killers, the extremists and the terrorists from among the Muslims to demolish the houses of the Christians or to set fire on their shops specially in Upper Egypt, the thing that made a Coptic man who is willing to build a small house for his children or to add more floors, or to renovate it, to suffer the two terrible bitter things, the authorities and the civil authorities accusing him that the building could be changed into a Church as happened in Boushra estate,\" Ezba, in Arabic\", Beni Swief governorate, or in el-Qaraqra, Sharqia governorate as if the building of a Church is building a night club or a one of the slums for using drugs. لم نرى فى حياتنا ان مدرسة مسيحية فى احدى المدارس بمنطقة غرب القاهرة طلبت من زميلتها مجرد تخفيض صوت الراديو عند سماح الاخيرة للقران فما كان من نصيب السيدة القبطية المسكينة الا ان صدر فى خلال ثمانية واربعون ساعة قرارا من مدير الادارة التعليمية بنقلها من مدرستها الى مكان بعيد وخفض مرتبها We have never witnessed a Christian teacher lady asking her colleague to lower the radio tune listening to the Qur\'an in one of the schools of Cairo, West zone, this Christian lady teacher was transferred to another school in less than forty eight hours following a decree by the chief manger of the educational directorate, with a cut in her salary. لم نرى ان وزارة التربية والتعليم حتى فى الدول الاكثر اسلاما قد سكتت وتهاونت عند تحول تحية علم مصر الحبيبة الذى عشقناه منذ نعومة اظفارنا ان تتحول تحية هذا العلم فى كثير من مدارس مصر الى تحية الاسلام \" حيوا علم مصر تحت راية الاسلام \" وفى مدارس اخرى \" محمد نبينا والقران دستورنا واشهد لا الله الا الله \" فهل هذا معقول وهل نحن فى طالبان ام فى مدرسة الاورمان وما حدث بها فى العام الماضى من تحويل معالمها من مدرسة تابعة الى وزارة التربية والتعليم الى مؤسسة دينية كما لو كانت تابعة لوزراة الاوقاف . We have never witnessed the Ministry of Education even in one of the most Islamic countries has neglected or kept lazy in dealing with the change to the flag of Egypt salutation, the flag we loved since we were children, to change this salutation in many schools of Egypt into the salutation of Islam as recited like this,\" Hey, Salute the flag of Egypt under the flag of Islam\", in other schools they add the phrase of,\" Mohammed is our prophet, the Qur\'an is our doctrine, we confess that no God but Allah, the one\", is this reasonable! Are we in a Taliban school or in the Orman School, this thing happened last year when they changed the outer entrance to look like a mosque so to change it from a school following the ministry of Education into a school following the Ministry of Endowment? لم نرى فى حياتنا ان المواطن القبطى قد عجز فى بلده على ان يأخذ حقه عبر قاضية الطبيعى فهناك اكثر من اربعة الاف قضية امام محكمة القضاء الادارى فى مصر سميت بأسم \" قضايا العائدين للمسيحية \" لم يفصل فيها حتى الان لا لشئ ولكن لمجرد ان احد المحامين الاسلاميين قال للقاضى \" ان رجوع المسيحى لمسيحيته هو ارتداد مخالف للشريعة الاسلامية \" وطلب من المحكمة بعدم اجابة طالبى الرجوع الى حقهم فى ممارسة عقيدتهم المسيحية . We have never witnessed the Coptic citizen was hindered in his country to take his rights through his normal judge as there is more than 4000 court cases in the court of Administration in Egypt in what was named as the case of the Christian reconverts, without any verdict for nothing except for the reason that one of the Muslim lawyers said to the judge,\" the reconvert of a Christian to Christianity is an Apostasy, forbidden in Islam\', telling the court not to respond to the appeal of those people to be let Christians. وقد كتبت يوما مقالا بعنوان \" هل الاقباط هم مازالول فى ذهن الحكومة \" لعل ما قلته يؤكد ان الاقباط فعلا ليسوا فى ذهن الحكومة لان ماذا فعلت الحكومة وهى ترى الاقباط يتململون ويأخذون حقوقهم كمنح وكجرعات الدواء للمريض فلن يتذكر الاقباط لحكومتهم يوما حلوا هل يتذكرون الثورة الشعبية والحزبية والاعلام الرسمى والحكومى وكم هبوا ابان حادث الشهيدة مروة وقامت الدنيا ولم تبرد مشاعرنا المتأججة الا عند صدور الحكم بأقصى عقوبة واردة فى القانون الالمانى على قاتل مروة الشربينى I have formerly written an article entitled,\" Are the Copts still in the mind of the state! What I have said confirms that the Christians are not in the mind of the state as what did the state do for them seeing them with unrest taking their rights as funds or graces or like dosages of medicine to a sick person, the Cots will never remember a good day for their state, do they remember the public and the parties\' revolution with the media either official or private who were one in rage for the death of the Egyptian lady murdered in Germany, Marwa el-Sherbini\", this rage was never cooled unless they witnessed a deterring verdict and the cruelest in the German law on her killer. ولكن ماذا فعلنا ازاء تدمير وحرق ونهب ثمانية صيدليات بفرشوط واكثر من 80% من متاجر ومحال المسيحيين What is done by the state to the fire set on the eight pharmacies, the robberies to 80% of the shops owned by the Copts in Farshoot. لعل الغضب على ما حدث وما يحدث للاقباط لن يقتصر على ما يجيش فى نفوس الاقباط الغلابة ابناء الشهداء وانما اعتقد ان الغضب سوف يمتد ايضا ليشمل حساب مصر دوليا فى الثامن من فبراير القادم ابان مناقشة حالة الحريات والحالة الدينية فى مصر فى المجلس الدولى لحقوق الانسان فى جنيف ولعل ايضا لم اكن انا هو الوحيد الذى كتبت عن اضطهاد وظلم الاقباط وانتقاص مواطنتهم فلقد سبق لمصريين كبار من صفوة المجتمع من المسلمين المثقفين امثال د. طارق حجى –د. نبيل شرف الدين – د. نبيل عبد الفتاح – د. حسام بدراوى اذن ولماذا نذعل ونغضب من التقارير الدولية التى تدين مصر فى تعاملها مع الاقليات الدينية . This rage to what happens to the Copts will not be kept among those poor souls of those Copts, the sons of martyrs, but I think it would extend to have Egypt under questions internationally in February 8th , 2009, while the discussion of the state of freedom and the religious status in Egypt in the international council for human Rights in Geneva. I was not the only one to write about the persecution and the unfairness against the Copts, the ill citizenship they enjoy, those who wrote on this same issue were writers and thinkers like Dr. Tareq Heggi, Dr. Nabil Sharaf el-Din, Dr. Nabil Abdel Fattah and Dr. Housam el-Badrawi, so why do we feel angry with the international reports condemning Egypt and the ill treatment in dealing with the religious minorities لقد ان الاوان لتنظيم مؤتمر دولى يعقد فى مصر المحروسة فى نهاية يناير القادم بأذن الله تحت عنوان \" العنف الطائفى ضد الاقليات فى مصر \" سوف نرصد فيه كافة الاحداث والتجاوزرات التى تعرضت لها الاقليات الدينية سواء اقباط او دينية مختلف الاصعدة , It is time to organize a conference in Egypt; the heavenly guarded, by the end of next January, God willing, entitled,\" the sectarian violence against the minorities in Egypt\", where we list all the incidents and the ill treatment that the religious minorities were exposed to from among the Bahai\'s or the Copts and on different levels. وقبل انعقاد مؤتمر المواطنة الذى سوف ينظمة المجلس القومى لحقوق الانسان وايضا وقبل مناقشة وضع الحالة الدينية فى مصر فى الثامن من فبراير القادم بجنيف بالمجلس الدولى لحقوق الانسان وكان لى الشرف بان وجهت لى دعوة شخصية لالقاء كلمة لمدة عشر دقائق بجنيف فى الثامن من فبراير القادم This will be done before the conference on Citizenship that will be executed by the national council for human rights and also before the discussion of the religious status in Egypt on February 8th, 2009, in Geneva in the International Council for Human Rights, I have the honor of having an invitation to deliver a speech in ten minutes to the attendance of this conference. فاننى اقول واشدد ان على الحكومة المصرية وامامها الوقت الكافى لتتدارك ما فاتها وتقوم بتفعيل المواطنة وعلى اخصها ادراج \" مشروع قانون بناء دور العبادة الموحد فى الدورة البرلمانية الحالية وان ما اقوله ليس تهديدا او انذارا وا وعيدا وانما يأتى من عمق حبى وانتمائى لمصرى الحبيبة واعتقد ان ذلك ليس بغائب عن فطنة وحكمة الرئيس مبارك الذى دائما نحترم كلمته ومقولته الكبيرة ان \" مصر لكل المصريين \" واؤكد ان مصر لكل المصريين وليس للاغلبية المسلمة فقط. I say, repeat and confirm, that the state of Egypt ha a leisure of time to realize what they have missed, to activate the principal of Citizenship specially the enrolment of the unified law for building places for worship in this parliamentary sessions. What I say is not a threat, a warning, or a vengeance, but it comes out of my deep love and belonging to Egypt, my beloved country. This is, as I think is not unclear to the intelligence and the deep wisdom of President Mubarak, the president we respect his word and his saying that Egypt is for all the Egyptians, I confirm that Egypt is for all the Egyptians and not only for the Muslim majority alone. Dr. Naguib Gibraeel, President of the,\" Egyptian Union\", Organization for Human Rights. القاهرة 29/11/2009 د. نجيب جبرائيل رئيس منظمة الاتحاد المصرى لحقوق الانسان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق